5 кл. Історія України.
Узагальнення теми:
«Княжа
Русь – Україна».
Очікувані результати.
Після
цього уроку учні зможуть:
1)
визначити територіальні зміни княжої
Русі;
2)
узагальнювати інформацію з писемних
джерел;
3)
визначити причини, суть та наслідки
захоплення українських земель іншими державами та кочівниками;
4)
порівнювати діяльність видатних
історичних осіб, робити висновки;
5)
класифікувати та застосовувати терміни,
поняття та дати і їх події.
Основні поняття та терміни:
«данина» , «християнство» , «міжусобиці» ,«унія» ,«братство»,
«фреска», «хан», «орда», «печеніги» , «Річ Посполита», «ярмо».
Основні
дати:1199р.1205р.1234р., 1240р.,988р., 1223р., 1187р., 1340р., 1256р..
Тип уроку:
повторювально – узагальнюючий.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Повторення вивченого
матеріалу.
Робота з картою історичного атласу.
1.
Назвати і показати визначні місця битв
періоду « Княжа Русь – Україна».
2.
Назвати держави, які зазіхали та які
ділили українські землі.
3.
Показати визначні міста битв в часи
монголо – татарської навали ХІІІ – ХІV ст.
4.
Назвати міста, що опинилися в складі
Великого князівства Литовського та Польської держави.
Прийом
«Мозковий штурм»
Учні мають актуалізувати свої знання із
теми «Монголо – татарська навала на Україну» .
Орієнтовані запитання.
1.
Де відбувся І бій руських князів і
половців із монголами? (р. Калка)
2.
В
якому році відбулася битва на р. Калці? (1223р.)
3.
Які українські міста були захоплені
монголами у 1239 р? (Чернігів, Переясла)
4.
Хто такий хан? (титул правителя країн
сходу)
5.
В якому році було захоплено монголами
Київ? ( 1240р.)
6.
Що таке ярмо? (залежність від створеної
завойовниками держави)
7.
Яку назву мала держава монголо – татар?
( Золота орда)
8.
Яких ви знаєте ханів монголів?
(Чингізхан, Батий)
Прийом «Експрес опитування».
На запропоновані питання учні дають
відповіді «Так» чи «Ні».
Запитання.
1.
«Руську
Правду» написав Володимир Великий? (Ні)
2.
Українським королем був Ярослав Мудрий? (Ні)
3.
Печенігів розгромив Ярослав Мудрий у 1037р? (Так)
4.
Волинь і Галич об’єднав Данило Галицький? (Ні)
5.
У
988р. Володимир Великий хрестив Русь? (Так)
6.
«Тестем усієї Європи» був Ярослав Мудрий?
(Так)
7.
Володимир Мономах припинив чвари між
князями? (Так)
8.
Збудував Десятинну церкву Володимир
Великий? (Так)
Учні роблять
підсумки за завданнями двох прийомів.
Прийом «Портретна галерея».
1.
Народ називав його «красним сонечком»,
охрестив Київської Русі, (Володимир Великий).
2.
Прийняв корону, започаткував будівництво
м. Львова. (Д. Галицький)
3.
Був онуком Ярослава Мудрого, доклав
зусиль для об’єднання Київської держави; є автором «Повчання дітям» (В.
Мономах).
4.
Заволодів Галичем і об’єднав галицькі й
волинські землі, правив майже всіма землями й князями Русі (Роман Мстиславич).
5.
Здобув Київ, Переяслав, Чернігів; розбив
Десятинну церкву, наклав ярмо на завойовані землі. (Хан Батий).
6.
Став собор святої Софії; написав «Правду
Ярославичів»; створив І бібліотеку осередком освіти створив церкви і монастирі.
(Ярослав Мудрий)
7.
Найрозумніші жінка Київської Русі;
відмовилася від війн; оголошена святою. (Княгиня Ольга).
Прийом «Хронологічний марафон».
На дошці записані ряд подій, учні
(прізвище та ім’я називає вчитель) ідуть до дошки і записують дати.
Завдання.
. . . . Хрещення Русі;
. . . . Коронування Данила
Галицького;
. . . . битва русичів на р.
Калці;
. . . . захоплення монголами
Києва;
. . . . Утворення Галицького – Волинського
князівства;
. . . . Перша згадка про Україну;
. . . . будівництво м. Львова;
. . . . кінець існування Галицько
– Волинського князівства.
Прийом «Лото»
Вчитель на клас дає листочок і учні записують поняття та терміни. Вчитель
розрізає поняття та розкладає на столі та переміщує. Учні по черзі витягують та
дають пояснення.
Орієнтовні
поняття та терміни.
«данина» , «християнство» ,
«міжусобиці» ,«унія» ,«братство»,
«фреска», «хан», «орда»,
«печеніги» , «Річ Посполита», «ярмо».
ІІІ. Підсумки уроку. Оцінювання
знань учнів.
ІV. Домашнє завдання.
1.
Підготуватися до тематичного оцінювання.
2.
Повторити відповідний текст підручника.
Немає коментарів:
Дописати коментар