7клас
Тема уроку. Боротьба
козацької старшини за відновлення
державних прав України.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
1) встановлювати
хронологічну послідовність подій;
2) матимуть уявлення про заходи щодо зміцнення
України при гетьмануванні
Павла Полуботка, Данила Апостола та
Кирила Розумовського;
3) розповідатимуть про останнього
кошового отамана Петра Калнишевського;
4) знатимуть якою була доля козаків після ліквідації Запорізької Січі
Катериною ІІ;
5) показуватимуть на карті Запорізьку Січ, місто Чигирин.
Основні дати та події:
1722 – 1724рр., 1727 – 1734рр., 1750 – 1764рр., 1775р.
Основні поняття:
« рапорт «, « кайдани «» в’язниця», « реформи».
Історичні діячі:
П. Полуботок, Д. Апостол, К.
Розумовський, П. Калнишевський.
Обладнання:
настінна карта, портрети П.Полуботка, Д. Апостола, К. Розумовського, П.
Калнишевського, роздавальний матеріал,ілюстрації, історичні тексти.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організаційна частина уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Клас
поділено на три групи.
Завдання 1. Історичний диктант ( із варіантів відповідей вибрати правильну
до запитань). Вчитель дає 2 учням з кожної групи (6 учнів).
Історичний диктант №1.
Запитання.
1. Вільні озброєні чоловіки це - …
2. Поселення – табори козаків це - …
3.Хто очолював козаків на Січі?
4.Малозаселений район на Україні куди сходилися козаки
(уходники)?
5.Запорізьке військо мало свої відзнаки це -…
6.Яку назву мав козацький військовий прапор?
7.Вищим органом влади на Січі мала ….
8.Хто був покровителем козаків?
9.Хто був першим засновником Січі?
10. Як називалися козацькі човни?
11. Матеріал з якого робили козацькі човни?
12. Острів, де виникла перша Запорізька Січі?
Історичний диктант №2.
Запитання.
1.Яку назву
мали загони, що поділявся Кіш?
2.Що підкидали
до гори козаки коли голосували?
3.На чому
пересувалися козаки по степу?
4.Яку назву
мала козацька держава?
5.Матеріал для
козацького човна.
6.Хто був
першим засновником Січі?
7. Як
називалися козацькі човни?
8.Що для
козаків служило за «сестрицю»?
9.Які козацькі клейноди козаки використовували, щоб
скликати усіх на Січі?
10.Який будинок
стояв по середині Січі?
11. Яку назву
мала козацька вогнепальна зброя?
12. Як
називалася головна козацька страва?
Завдання 2. Прийом
« Піраміда ».
Вчитель дає 2 учням з кожної групи ці завдання ( задіяно
6 учнів ).
Скласти піраміду з понять.
(Тобто,відповідно від зросту кількості букв у слові).
І. Руїна,
анафема, козаки, академія,
поневолювачів,
імператор, акт,
діяльність, Лівобережжя,
обгороджування, храм, Правобережжя.
ІІ. Хмельницький, союзник,
Могилянська, документ,
Мазепа, бій,
вольності, діяльність, кошти, обгороджування, поневолювачів, союз.
Завдання 3. Робота на дошці (виконує 2 учні).
Вибрати дати, що відносяться до 18 ст.
-
1344р., 1706р., 1699р., 1710р., 1722р., 1805р., 1701р.,
1689р.
-
1666р., 1709р.. 1500р., 1698р., 1700р.,1899р., 1721р.,
1803р.
Завдання 3. Усна відповідь учнів. (8хв.)
Запитання. 1. Як відбувалося підписання українсько –
російської угоди
1654 року?
2. Чому період після смерті Б. Хмельницького дістав назву
«
Руїна «?
3.
Що корисного зробив Іван Мазепа для України?
УЧНІ починають заповнювати кошик……………
Вчитель. Учні,
вашим завданням буде на листочках написати по одному слову давши відповідь на 2
запитання історичного джерела на сторінці 106.
Завдання 4. Робота з історичним джерелом. » Жан Блюз.
Спогади про Івана Мазепу.» (сторінка у підручнику 106)
ІІІ. Мотивація наукової діяльності.
Вчитель. Яким було становище на Україні після Івана Мазепи?
Як вирішували долю України наступні гетьмани?
Учні записують тему уроку « Боротьба козацької старшини за
відновлення державних прав України» та
шукають учні з $17 їх очікувані результати.
ІV. Вивчення нового
матеріалу.
Завдання І групі. Визначити особливості
гетьманування П. Полуботка.
Завдання ІІ групі. Які заходи щодо покращення становища в Україні були
проведені Д. Апостолом?
Завдання ІІ групі. Яким було становище
України за гетьманування К.
Розумовського?
На
виконання завдання дається (5 хв.)
Виступи учнів.( 15 хв.)
Виступи учнів з
додатковим матеріалом та ілюстрацією.
Робота з поняттями та датами.
Учні заповнюють кошик.
Прийом « Місткий кошик».
Учні шукають дати даної теми із
14 параграфа наклеюють у кошик.
1722р., 1723р.,1727р.,
1734р.,1750р., 1764р.,квітень
1764р.,травень1775р., 1801р.,
1803р..
1722 – 1724рр.- гетьманування Д.
Апостола
1727
– 1734рр.- .- гетьманування П. Полуботка
1750
– 1764рр. .- гетьманування К. Розумовського
1775р.
– зруйнування Запорізької Січі.
V. Закріплення нового
матеріалу. (5хв.)
Учні продовжують заповнювати кошик.
Розв’язання задачі.
Дано:
22р. – вік К.
Розумовського, коли став гетьманом;
1764р. – останній рік
гетьманування;
14р. – термін перебування на посаді гетьмана.
Рік
обрання К. Розумовського гетьманом …….?
Рік народження К. Розумовського …….
?
Розв’язання.
1)1764 – 14 = 1750р.
2) 1750 -22 = 1728р.
Відповідь: 1750 рік обрання К. Розумовського гетьманом;
1728 рік народження К. Розумовського.
Учні вивішують на дошку заповнені «Місткі кошики».
Вчитель визначає переможці.
Прийом « Вірю, не вірю ».
Вчитель. Учні слухайте уважно
умови прийому: у вас на парті знаходяться папірці двох кольорів . Вашим
завданням буде піднести догори:
червоний - якщо ви будете не згідні із даною подією;
зелений – якщо ви будете згідні з даною подією.
Вчитель. Якщо ви
правильно визначили то в своєму зошиті ставите один бал – будьте чесними.
1. Чи вірите ви, що Д.
Апостола ув’язнили? (Не вірю)
2. Чи вірите ви, що К. Розумовський був останнім
гетьманом України? (Вірю)
3. Чи вірите ви, що
скарби мав П. Калнишевський? (Не вірю)
4. Чи вірите ви, що
Запорізьку Січ зруйнувала Катерина ІІ? (Вірю)
5. Чи вірити ви,що великі
скарби мав П. Полуботок? (Вірю)
6. Чи вірите ви, що П.
Калнишевського називають « Соловецьким
в’язнем»? (Вірю)
7. Чи вірите ви, що
Катерина ІІ російська цариця? (Вірю)
8. Чи вірите ви, що
К.Розумовський помер на 113 році життя? (Не вірю)
9. Чи вірите ви, що після
П. Полуботка помер Петро І рос. цар? (Вірю)
10. Чи вірите ви, що було
зруйновано Запорізьку Січ – козацьку державу? (Вірю)
VІ. Підбиття підсумків
уроку.
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 17 . Опрацювати історичне джерело
на сторінці 111.
Додаток 1.
Розв’язати історичну задачу.
У 1776 р.
ув’язнили П. Калнишевського.
У85років – П. Калнишевський сів до в’язниці.
У 1803р. – він помер
В якому році народився П. Калнишевський та якому віці
помер?
Розв’язанн: 1776-85=1691
2) 1803-1691=112
Історичний диктант.
Завдання.
1.
Вільні озброєні
чоловіки це - …
2.
Поселення – табори
козаків це - …
3.
Хто очолював козаків на
Січі?
4.
Малозаселений район на
Україні куди сходилися козаки (уходники)?
5.
Запорізьке військо мало
свої відзнаки це -…
6.
Яку назву мав козацький
військовий прапор?
7.
Вищим органом влади на
Січі мала ….
8.
Хто був покровителем
козаків?
9.
Хто був першим
засновником Січі?
10. Як називалися козацькі човни?
11. Матеріал з якого робили козацькі човни?
12. Острів, де виникла перша Запорізька Січі?
Із варіантів запропонованих відповідей вибрати правильну.
Козаки, Дике Поле, корогва, Січ, Покрова, Калнишевський,
гетьман, чайки, липа або верба, о. Мала Хортиця, козацька рада, клейноди.
Додаток 2.

Павло Полуботок розмовляє з Петром I у Петропавловській фортеці.
Історичне джерело. Ув’язнення П. Полуботка.
У
Петербурзі Полуботок зі старшиною подали цареві прохання про повернення Україні
старих прав, посилаючись на те, що за статтями Богдана Хмельницького ніхто не
може втручатися в козацький суд, а тепер великоросійська колегія втручається в
судові справи, приймає скарги на рішення і таке інше.
Хоча в усьому цьому не було нічого незаконного, але цар Петро страшенно
розгнівався на Полуботка за протидію його планам русифікації. Він наказав
заарештувати його і всю старшину, яка була з ним у Петербурзі, і посадити у
Петропавловську фортецю. Велів заарештувати також усіх, хто брав участь у
складанні Коломацьких пунктів, і прислати їх до Петербурга. Згідно з оповідями, Полуботок сміливо докоряв Петра за
порушення українських прав, доводив, що гноблення України не приносить йому
ніякої честі — значно більше слави правити народом вільним і вдячним, ніж
пригноблювати його насильством. Перед смертю Полуботок сказав цареві: «За
невинні страждання мої і моїх земляків будемо судитися у спільного і
безстороннього судді, Бога нашого: скоро постанемо перед ним, і він розсудить
Петра і Павла». Під цим слідством його тримали кілька місяців, і він, не дочекавшись
його закінчення, помер у Петропавловській фортеці 29 грудня 1724 р. Незабаром після цього помер і цар Петро (28 січня 1725 р.).
Додаток 13
Соловецький в’язень.
Весною
1887 року Соловки відвідав український історик Дмитро Іванович Яворницький. Його
праці донині є найважливішим джерелом наших
знань про ув’язнення отамана.
За наказом Катерини ІІ разом із старшиною Калнишевського було заарештовано і на пропозицію Потьомкіна довічно заслано до Соловецького
монастиря, куди доправлено наприкінці липня 1776 року. Монастирському
керівництву було наказано утримувати Калнишевського «без відпусток із
монастиря, заборонити не лише листування, але ще й спілкування з іншими
персонами та тримати під вартою солдат монастиря».
Петра
Калнишевського утримували у казематі №15. «Порційних грошей» виділяли 1
карбованець на добу, що давали зкоштів його конфіскованого майна (що в 40 разів більше, ніж іншим в'язням). На заощаджені гроші він
відремонтовав свій каземат, а наприкінці життя купив Євангеліє
вартістю 2435 карбованців і подарував його монастирю.
Просидівши в тюрмі такий довгий час,
він здичавів, став похмурий і втратив зір; в нього, як у звіра, виросли великі
пазурі, довга борода і весь одяг на ньому, каптан з ґудзиками розпався на
лахміття і звалювався з плечей. Указом
нового імператора Росії Олександра Павловича від 1801 року він був помилуваний
й отримав право на вільний вибір місця проживання. За своїми літами (йому йшов
111 рік) він
залишився ченцем у монастирі, де й помер
на 112 році життя 12 листопада 1803 року.
Петро Іванович Калнишевський-
обстоював права Запоріжжя, задля чого неодноразово їздив з депутаціями
до Петербурга. Намагався посилити свою владу і обмежував права старшин та
козацької ради. Дбав про поширення хліборобства та торгівлі у запорозьких
степах, тим самим перешкоджаючи планам Росії щодо колонізації причорноморських
степів та посилення російської присутності в Україні.
У Росії знаходиться Соловецький монастир
(Архангельська область). На Соловках відбували у'язнення та було закатовано
тисячі українців. Серед них представники українсього козацтва, інтелігенції ,
письменники, науковці, політичні діячі, зокрема, Петро Калнишевський, Лесь
Курбас, Микола Куліш, Микола Зеров, Олександр Шумський, Микола Полоз, Микола
Любченко та та інші українці.
Зруйнування Запорізької Січі
На початку червня 1775 року величезне військо під командуванням генерал-поручика Петра Текелія рушило в напрямі Запорозької Січі. Понад 100 тисяч чоловік налічувалося в підпорядкованих йому піхотних, тринадцять донських козацьких, восьми кіннотних регулярних полках, двадцяти гусарських і сімнадцяти пікінерських ескадронах, які п’ятьма колонами з різних боків таємно наближалися до Січі. В ніч на 4 червня (17 червня за новим стилем) 1775 року царські війська оточили останню Запорозьку Січ — невелике укріплене містечко, де були одна велика церква, 38 великих будівель, так званих «куренів», 500 козацьких майстрових і торгових будинків.
Момент нападу було вибрано вдало - на
той час у Січі перебувало лише кількасот душ, решта розбрелися по зимівниках,
паланках, промислах, дехто подався на «городи», в Гетьманщину провідати
близьких після тривалої кривавої війни.
Немає коментарів:
Дописати коментар